Становішча Праваслаўнай Царквы ў XVI ст. і ўмовы Берасцейскай уніі 1596 г.

Адной з важных падзей у гісторыі Цэнтральна-Усходняй Еўропы XVI ст. было ўтварэнне ў выніку Люблінскай уніі 1569 г. федэратыўнай дзяржавы Рэчы Паспалітай, у склад якой увайшлі Вялікае Княства Літоўскае (далей ВКЛ) і Каралеўства Польскае. Значную частку грамадства складалі праваслаўныя вернікі, якія былі аб'яднаныя ў Кіеўскай мітраполіі. Розныя абставіны прывялі да аб'яднання праваслаўнай іерархіі з Рымам і ўзнікнення ў канцы XVI ст. Уніяцкай Царквы, якая была пакліканая аб'яднаць грамадства і забяспечыць роўнасць усходніх хрысціянаў Рэчы Паспалітай з рыма-каталікамі.

Аднак рэалізацыя аб'яднання аказалася вельмі супярэчлівай на практыцы і прывяла да грамадскага падзелу. Спробы вырашэння праблемы, зробленыя ў першай палове ХVII ст., не далі станоўчага выніку. Больш за тое, унія стала адной з прычын непаразумення паміж уладай Рэчы Паспалітай і ўкраінскім казацтвам, што знайшло адлюстраванне ў паўстанні пад кіраўніцтвам Багдана Хмяльніцкага і палітыцы Рэчы Паспалітай на працягу ўсяго ХVII стагоддзя. У гэтым артыкуле паспрабуем прасачыць адносіны паміж дзяржавай і Уніяцкай Царквой, змены ў дзяржаўнай палітыцы Рэчы Паспалітай адносна ўніятаў і вызначыць чыннікі, якія на гэта паўплывалі.

Дзяржаўная палітыка адносна ўніятаў пасля 1596 г.

Заключэнне Берасцейскай уніі прывяло да падзелу Праваслаўнай Царквы Рэчы Паспалітай на два лагеры. 16 (6) кастрычніка 1596 г. па ўказе караля і мітрапаліта ў Берасці сабраўся сабор, які павінен быў абвесціць унію, удзел у якім прымалі мітрапаліт, пяць з сямі біскупаў, прадстаўнікі праваслаўнага і каталіцкага духавенства, паслы Папы і дзяржаўныя ўраднікі. Паралельна з ім у Берасці адкрыўся іншы сабор, у якім удзельнічалі прадстаўнікі ад праваслаўнага духавенства і шляхты, якія сталі ў апазіцыю да уніі, у тым ліку львоўскі і пярэмышльскі біскупы Балабан і Капысценскі, а таксама пратэстанты і два патрыяршыя экзархі з Канстантынопаля і Александрыі. Альтэрнатыўны сабор пазбавіў сану ўніяцкіх біскупаў і звярнуўся да караля з просьбай прызначыць на іх месца новых. Аднак кароль адназначна стаў на бок уніятаў. Такі стан спраў справакаваў барацьбу за юрыдычны статус абедзвюх частак Кіеўскай мітраполіі ў дзяржаве.

Дзяржаўная палітыка Рэчы Паспалітай ва ўмовах існавання паралельных іерархій (1620-1648 г.)

Высвячэнне новай праваслаўнай іерархіі прыцягнула актыўную ўвагу да рэлігійных спраў Рэчы Паспалітай украінскага казацтва і Маскоўскай дзяржавы. З гэтага часу яны пачынаюць непасрэдна ўплываць на дзяржаўную рэлігійную палітыку. Уніяты і дзяржава больш не могуць ігнараваць факт існавання праваслаўнай супольнасці, якая мае незаконную, але кананічную іерархію. Такое развіццё падзей узмацняе незадаволенасць уніяй з боку польскай шляхты і рыма-каталіцкага духавенства.

Уніяцкая Царква ва ўмовах казацкай і польска-маскоўскай вайны (1648-1667)

Новую старонку ў гісторыі уніі адкрываюць падзеі, якія пачаліся ў 1648 г. Да гэтага моманту Уніяцкая Царква прыйшла ў прававым і фактычным плане нічым не лепшым, чым на момант падпісання уніі. Умовы Берасцейскай уніі адносна раўнапраўя Уніяцкай Царквы з Рыма-Каталіцкай дагэтуль не былі выкананы. “Шляхцічам-уніятам адмаўлялі ў дзяржаўных пасадах, біскупам месца ў Сенаце […] Польшча ставіла Уніяцкую Царкву ў падвойна цяжкае становішча. З аднаго боку, гэтая Царква выклікала на сябе гнеў і нянавісць праваслаўных [...], а з іншага [...] была вымушаная адбіваць наступ лацінства”. Нягледзячы на тое, што ўніяты мелі значную падтрымку з боку Рыма, улады Рэчы Паспалітай у большасці выпадкаў ігнаравалі пазіцыю Апостальскай Сталіцы. Адзіным пазітывам былі ўнутраныя змены ў Царкве, якая стала больш арганізаванай і адукаванай.

Умацаванне пазіцый Уніяцкай Царквы (другая палова XVII - пачатак XVIII ст.)

Войны 1654-1667 г. паставілі Рэч Паспалітую ў складаную дэмаграфічную, эканамічную і гуманітарную сітуацыю. У самым глыбокім заняпадзе апынулася сельская гаспадарка. Пасля вайны больш за палову былых плошчаў зямлі не апрацоўвалася, і ў найбольш пацярпелых раёнах доўгі час пусткай ляжалі амаль усе палі. “Выкліканая вайной татальная дэструкцыя змяніла літаральна ўсё - ад матэрыяльных умоў жыцця народу да моўна-культурнай і канфесійнай сітуацыі. Канчаткова і незваротна адышлі ў мінулае часы былой рэлігійнай талерантнасці”. Дзяржаўная ўлада і шляхта займаюць варожую пазіцыю ў адносінах да Праваслаўнай Царквы і, наадварот, пачынаюць больш рашуча падтрымліваць Царкву Уніяцкую. Абумоўлена гэта было перш за ўсё палітыка акупацыйнай маскоўскай адміністрацыі, якая на занятых тэрыторыях гвалтоўна ўводзіла праваслаўе, і адкрытым супрацоўніцтвам праваслаўнага духавенства з царскай уладай, што скампраметавала яго ў вачах шляхты, а таксама намаганнямі Масквы падпарадкаваць Праваслаўную Царкву Беларусі і Украіны свайму патрыярху. Вайна таксама "развеяла міф пра вызваленчую ролю расійскага самадзяржаўя", таму больш прыхільна да Уніі пачаў ставіцца і просты народ.